
Terwijl Olga Dylan naar school brengt, besluit Jade dat ze ook naar school wil. Olga brengt haar met de auto. Ze loopt met Jade op haar rug de school in en twee trappen op. Jade heeft er zin in en straalt als ze de klas binnenkomt. De klas heeft nog een cadeau voor Jade! Ze hebben een pyjama gekocht en iedereen heeft daar zijn naam en/of een leuke tekst opgeschreven. Jade is er heel erg blij mee!
Olga is voor de zekerheid in de lerarenkamer blijven wachten maar om elf uur heeft ze een afspraak op haar werk om de situatie met de ziekte van Jade te bespreken. Voor dat ze weggaat, moet Jade nog drie pillen innemen. Ze heeft er één ingenomen en de andere twee doet ze wel met de juf. De afspraak is dat ze eerst de medicijnen inneemt en dan met de meiden lekker naar buiten mag om te spelen.
Nog voordat Olga thuis is, wordt ze gebeld door de juf... Jade heeft overgegeven en haar sonde voor de derde keer deze week uitgespuugd. Een tegenvaller! Olga moet naar haar afspraak dus ga ik met een schoon t-shirt naar school om Jade op te halen. De kinderen van de klas mogen wat langer buitenspelen terwijl de juffen alles opruimen en schoonmaken. Jade doet een nieuw shirt aan en ik wil haar meenemen naar huis. Maar ze wil helemaal niet naar huis! Er is wel een voorwaarde: ik moet bij haar blijven in de klas. De kinderen komen terug in de klas en gaan het rekenhuiswerk nakijken. Omdat Jade geen huiswerk heeft, mag ze op de iPad met Osmo aan de gang. Osmo combineert gewone spelletjes met de mogelijkheden van de iPad. Je kan bijvoorbeeld met blokjes een Tangagram leggen, die door de iPad op je tafel wordt geprojecteerd. Als er een blokje op de juiste plaats ligt dan kan de iPad dit 'zien' en weergeven op het scherm van de iPad. Ook kan je leren programmeren met Osmo door blokjes die iets speciaals doen (lopen, springen, enz.) achter elkaar te leggen. Op het scherm van de iPad zie je dan een poppetje dat een parcoers moet afleggen en als je goede blokjes in de juiste volgorde legt, bereikt het poppetje zijn doel en scoor je punten. Echt een heel mooie manier om de iPad te gebruiken en de kinderen zijn er heel enthousiast over.
Als het huiswerk is nagekeken, is er wat tijd over in de les. Een aantal kinderen moet nog aan de slag met hun werkstuk maar de vriendinnen van Jade zijn druk met het maken van T-shirts voor schoolvoetbal. Morgen is het toernooi en de meiden hebben shirts gemaakt met foto's van Jade. De slogan 'Wij scoren voor Jade' wordt met grote letters op de voorkant geschreven. Het zou toch wel heel leuk zijn als Jade kan komen kijken. Om iets voor twaalven wordt ze toch wel moe en wil ze dan toch naar huis.
Olga is ondertussen terug van haar afspraak. Ze moet helaas de komende weken vier uur per week aan het werk. Niet ideaal maar het is niet anders. Samen eten we en maakt Olga maar weer een afspraak met het ziekenhuis om de sonde in te brengen. Jade wil helemaal geen sonde maar ze eet veel te weinig om zonder te kunnen. Wat wel opvalt, is dat het spuug rood van kleur is en dat er donker rode sliertjes inzitten. Afgelopen dagen is dit vaker zo geweest en we hebben met de artsen al besproken dat het waarschijnlijk komt doordat er bloed in haar maag stroomt. Het vermoeden is dat ze toch een bloedneus of iets heeft die niet goed stopt. Dit is ook niet zo vreemd omdat de waarde van haar bloedplaatjes maar drie is. In het ziekenhuis krijgt ze eerst een bloedtransfusie en dan pas de sonde. Oma Ineke komt toevallig op bezoek en rijdt mee naar het ziekenhuis. Het duurt allemaal wat langer dan gepland maar om acht uur is iedereen weer thuis. Dylan en ik hebben gewacht met eten en we kunnen gelijk beginnen. Jade neemt ook een paar hapjes... een paar minuten later spuugt ze alles weer uit... inclusief de sonde. Echt een grote tegenvaller. Jade roept dat ze het echt niet kunnen maken als de sonde er weer in moet!
Het is voor iedereen wel genoeg geweest vandaag. We beloven dat we morgen niet naar het ziekenhuis gaan en dat ze even geen sonde hoeft. Daarna kijken we wel verder. Morgen gaan we naar het schoolvoetbal van de meiden kijken!
- Marcel